IJzersterk, intrigerend en spectaculair

IJzersterk
Fascinerend
Intrigerend
Langverwacht
Adembenemend
Duizelingwekkend
Spectaculair
Bloedstollend

Het zijn maar enkele van de woorden die veelvuldig worden gebruikt om thrillers aan te prijzen. Regelmatig stel ik me de vraag ‘Welke kop gebruik ik in de advertentiecampagne? Welke pay-off?  Voor een Baldacci of een Vermeer is ‘De nieuwe Baldacci’ of ‘Zomerse ontspanning met Suzanne Vermeer’ al voldoende. Die auteurs hebben al zo’n grote naamsbekendheid, het belangrijkste dat je moet overbrengen is dat er een níeuw boek in de boekhandel ligt. Lastiger wordt het als je een wat onbekendere thrillerauteur onder de aandacht wilt brengen. Als er al quotes over het boek zijn is het meestal wat makkelijker, maar vaak laat ik advertenties opmaken vóór het boek verschenen is, en dan zijn die quotes er dus nog niet.

Zo worstelde ik deze week met een advertentie voor De verloren dochter van Lucretia Grindle voor in het blad De smaak van Italië. Ik wil eigenlijk communiceren dat het een spannend boek is, een roman die zich afspeelt in Italië in het heden, maar je ook meeneemt in de geschiedenis van Italië (jaren 70, de aanslag op de politicus Aldo Moro door een extreem linkse groepering). En dat iedereen dit boek moet lezen! Maar dan in één regel, kort en bondig.

Eerst had ik ‘Spannende roman die je meeneemt in de geschiedenis van Italië’ maar of dat nou helemaal grammaticaal correct is? En collega Susan merkte op ‘bij het woord geschiedenis haken er meteen een heleboel mensen af. Dat zou ik niet gebruiken.’ Tja, toen zat ik weer een kwartier te broeden op een nieuwe kop. Dit is’ m uiteindelijk geworden: ‘ Een spannende Italiëroman die je in één adem uitleest.’

Niet zo origineel, maar het dekt wel de lading. En ik heb in elk geval de woorden ijzersterk, intrigerend en spectaculair weten te vermijden.

Monique Krijnen

BRU039 advGrindle.indd

Advertenties

Een gedachte over “IJzersterk, intrigerend en spectaculair

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s