Sex sells, maar hoe koop je het? Uitgevers met rooie oortjes

Onlangs werd op dit blog aan jullie de vraag gesteld of het boek beter was dan film. Deze keer zal ik jullie niet vragen wat beter is: het boek of jullie eigen ervaring, want dat levert maar gênante situaties op. Maar voor veel lezers geldt misschien wel dat het lezen over liefde, relaties en seks in een boek, minstens net zo goed of misschien wel beter is dan eigen ervaringen. En we hoeven ons niet meer te schamen met zo’n boek in de hand. Dat zien we aan bijvoorbeeld het succes van de Crossfire-serie van onze Sylvia Day.

Met trots presenteren we deze week bij A.W. Bruna een nieuwe reeks romantische boeken: Amber. In een mooie display werd ze de boekhandel in gebracht en verkoopt daar en online elke twee maanden drie nieuwe romantische verhalen voor een zacht prijsje. Van romantische thrillers, tot mooie hedendaagse liefdesverhalen, tot sensuele, prikkelende erotiek.

Maar hoe beoordeel je als uitgever wat een goed romantisch verhaal is? Wat een goede seksscène is?

Het fijnste aan romantische verhalen zijn de vaste patronen. Vrouw alleen (gescheiden, weduwe, maagd, ongelukkig in huidige relatie), is teleurgesteld in de liefde, kwetsbaar, wil niks van mannen weten, maar op de plek waar ze zich terugtrekt om zich te bezinnen, komt ze onverwacht iemand tegen die haar hart sneller doet kloppen. Een proces van aantrekken en afstoten begint en in the end krijgen ze elkaar en wordt ze gered van de eenzaamheid. Het klassieke sprookje. Al dan niet gelardeerd met prikkelende seksscènes of psychologische spelletjes. Waarom zou je dan in hemelsnaam meer dan een van die boeken kopen als ze toch allemaal hetzelfde zijn?

Omdat je van iets waar je een lekker en goed gevoel van krijgt, altijd meer wilt.

Bij sommige uitgeverijen (internationaal) van romantische fictie schijnen strakke richtlijnen te bestaan. Dan kan het om dingen gaan als:

  • hoeveel seksscènes
  • hoe expliciet is de seks
  • hoe fout/beschadigd is de man
  • hoeveel drama (scheiding, overleden kind/partner/ouder, ongeluk etc)
  • hoe zelfstandig is de vrouw
  • hoe overwint hij haar

Wat ons betreft zijn de criteria voor romantische en erotische fictie niet veel anders dan die voor onze thrillers en spannende romans die we uitgeven: het verhaal moet je raken, moet je meenemen, moet je hartslag verhogen of je compleet ontspannen en moet de fantasie prikkelen…stel dat ik dat hoofdpersonage zou zijn

Ja, dames en heren, dat zorgt ook bij de uitgeefster van Amber wel eens voor diepe zuchten of rooie oortjes, maar dat is dan ook het meteen het bewijs dat het goed is.

Juliette van Wersch

PS – En voor wie nog steeds niet gezien wil worden met een romantisch boek: het e-book biedt uitkomst!

Image

Advertenties