PR, hoe doe je dat nu eigenlijk?

Sinds begin dit jaar werk ik voor A.W. Bruna Fictie en Orlando en doe ik de publiciteit voor de boeken die bij dit fonds uitkomen. Een heerlijke baan, maar ik zie soms boeken aan mijn neus voorbij gaan en denk dan waarom krijgt dit prachtige boek nu niet meer aandacht? Ik troost me met de gedachten dat heel veel boekenvakkers die moeten denken.

De laatste tijd kom ik steeds meer artikelen in de media tegen over hoe het komt dat een boek een hype wordt. Ok, dat Dan Brown goed verkoopt, dat snap ik wel. Daar heeft iedereen een paar jaar op zitten wachten na de vorige hype. Maar 50 tinten vind ik weer een heel ander verhaal, waar komt deze hype ineens vandaan en waarom verkoopt dit boek zo goed? En hoe komt het dat de klassieker Stoner een hype wordt? En hoe komt het dan sommige boeken het helemaal niet doen? Ligt dat aan de organisatie, aan het uitgeven, aan de promotie?

Zo langzamerhand kan ik er geen peil meer op te trekken. Verkoopt een goed boek gewoon zichzelf? Zo kan ik uren door mijmeren. Zo deed ik dit ook tegen een vriend die net camping De Lievelinge in Vuren heeft gekocht tijdens een kampvuur en een wijntje. Boeken geven altijd een goed gesprek. Maar dit gesprek werd heel erg leuk. Aan het einde van de avond had ik een oud caravannetje gekregen midden op het terrein. Deze gaan we helemaal opknappen. Beplakken met boekomslagen, binnen komt een heerlijke stoel en een schemerlamp alsof je in je eigen huiskamer zit en planken vol met onze prachtige boeken. ‘Lievelingsboeken’ ga ik ze noemen. Van dit project krijg ik weer helemaal energie. Deze zomer ben ik de hele zomer (weer of geen weer) te vinden op de camping en dan ben ik benieuwd welke boeken er geleend gaan worden en waarover gepraat gaat worden. Dit moet toch haast wel goede verhalen gaan opleveren. Wat denken jullie?

Saskia Hausel

caravan

lievelinge.nl

Advertenties

7 gedachtes over “PR, hoe doe je dat nu eigenlijk?

  1. Beste Saskia,

    Een boek kan goed geschreven zijn, maar het verkoopt zichzelf niet zomaar. Daarvoor moet het op het juiste tijdstip worden gepubliceerd, er moet een onderhuidse behoefte leven die correspondeert met de tijdsgeest. Ik Jan Cremer zou nu niet meer zo’n succes zijn geweest, we zijn eraan gewend geraakt. Kennelijk raakte 50 tinten aan een pornografische behoefte, het werd een excuus om porna te mogen lezen. Veel literatuur staat los van verkoop en succes, maar de werken gaan soms wel verrassend langer mee, bijvoorbeeld de titaantjes van Nescio. Wil je dus een kort heftig succes hebben dan heb je voelsprieten nodig wat er leeft.

  2. Nu snap ik pas waar het over ging tijdens de lunch 😉
    Leuk idee, leuke blog.
    Fijn weekend!

    Steven Maat
    Publisher
    A.W. Bruna Fictie

    Op 24 mei 2013 om 15:10 heeft “awbrunablog” <comment-reply@wordpress.com> het volgende geschreven:

    awbrunablog posted: “Sinds begin dit jaar werk ik voor A.W. Bruna Fictie en Orlando en doe ik de publiciteit voor de boeken die bij dit fonds uitkomen. Een heerlijke baan, maar ik zie soms boeken aan mijn neus voorbij gaan en denk dan waarom krijgt dit prachtige boek nu niet “

  3. Beste Saskia, vaak drijft een nieuwkomer (nieuw boek) op de ervaring met eerdere boeken van dezelfde schrijver. De verwachtingen zijn dan hoog of niet, maar bij een debuut hangt het ook van de omschrijving op de achterflap en de cover af, natuurlijk. En dan niet te vergeten: Social media ! Ons roddelt graag over boeken !!
    Trouwens een hartstikke leuk idee van een plekje op de camping !! Geniet er van en hou ons op de hoogte. Warme groet.

  4. Hi Saskia,
    Ik kom op jouw blog vanuit Pinterest. Wat een geweldig idee om een caravan helemaal met boekomslagen te stylen. Ik hou een blog bij over dit onderwerp en ik zou het ontzettend leuk vinden om tzt aandacht te besteden aan deze caravan. Tevens willen we volgend jaar een boek maken met de meest geweldige caravans. Dus wellicht is dit een dubbele aanleiding om contact te houden!
    Ik hoor erg graag van je.
    Groetjes, Femke
    http://www.caravanity.nl

    • Hoi Femke, het was echt een succes op de camping, iedereen was heel blij met de boeken. Nu is alles afgebroken en bekijken we wat er volgend jaar komt, waarschijnlijk wel weer een caravan. Ik houd je dan op de hoogte. Een boek over caravans past niet echt in ons portfolio. Ik vind het ook moeilijk om je daarin te adviseren. Succes! Groet, Saskia

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s