Stockholm, I’ll be back!

264412_309976755800740_1052023214_nHet lijkt alweer een hele tijd geleden, toch valt dat nog best mee. Donderdag 16 mei reisden we met 12 personen af naar Stockholm. We waren met 5 mensen van de uitgeverij en 7 inkopers vanuit de boekhandel. Om een betere band met ze te krijgen en ze natuurlijk kennis te laten maken met de beste schrijvers van Zweden, de échte Scandinavische thrillerauteurs.

Het was wel een heel geregel, want telkens als we iets uitgezocht hadden (hotel, restaurant, boottocht) het zat allemaal vol en we moesten weer op zoek naar iets anders leuks. We dachten dat het wel erg druk zou zijn door het Songfestival wat ook in Zweden was, of wellicht door het lange Pinksterweekend. Eindelijk was dan alles geregeld en konden we genieten. Want dat is een van de dingen die we echt gedaan hebben. Terwijl het hier in Nederland namelijk 2 dagen lang heel hard regende, zaten wij daar met een strak blauwe lucht, de zon en 20 graden. Het kon niet beter. Ook de groep was erg gezellig, iedereen kon het goed met elkaar vinden.

En ook al het andere kon al snel niet meer stuk. Op het vliegveld in Stockholm werden we als echte celebrities opgewacht door drie mannen met bordjes ‘A.W. Bruna Publisher’. Hoe cool is dat! In het hotel stond al een heerlijke lunch voor ons klaar en ook de kamers waren geweldig. Maar daarna begon het feest pas echt. Jens Lapidus (ja, dé Jens Lapidus) nam ons mee voor een wandeling door Stockholm. En niet zomaar een wandeling. We kregen een tour door het Stockholm van Jens en zijn boeken. We kregen dus niet echt de alledaagse dingen te zien, maar weten nu alles van de onderwereld van Stockholm. Waar we drugs kunnen vinden, waar de prositutie zich bevindt en de plekken waar behoorlijk gruwelijke dingen gedaan waren. Jens zelf was vooraf nogal zenuwachtig, want ja, zo’n wandeling met 12 man had hij ook nog nooit eerder gedaan. Maar we waren allemaal hotel de botel van hem, zelfs het mannelijk gezelschap en we hingen allemaal aan zijn lippen. Ook Hans Koppel (Ze komt nooit meer terug en Je bent nu van mij) was erbij aanwezig en ook hij vond het een hele eer om de zeer bekende en beroemde Jens Lapidus te mogen ontmoeten.

Na een mooie boottocht, hadden we ’s avonds een uitgebreid diner waar alle genodigde auteurs aanwezig waren. Jens Lapidus, Hans Koppel, Cilla & Rolf Börjlind (Springvloed), Mats Strandberg (De Cirkel) en Carina Bergfeldt (waarvan het eerste boek in 2014 verschijnt). Ook dat was weer erg gezellig en de auteurs vonden het helemaal geweldig om over hun boeken en hun leven te vertellen en waren ook zeer geïnteresseerd in onze dagelijkse bezigheden. Al snel werd het later en later, en rond 1.00 uur hebben we toch maar afscheid van ze genomen en zijn we in de bar van het hotel beland.

Na een korte nacht gingen we naar Aftonbladet (dé grootste krant van Stockholm) waar Carina Bergfeldt werkt en ons een exclusieve rondleiding mocht geven, waarbij we op het dakterras eindigden met een overweldigend uitzicht over heel Stockholm!

Ook het ABBA-museum ontbrak niet in ons schema, wat zojuist die week ervoor was geopend. Echter kwamen we daar iets later aan dan gepland omdat we met de taxi’s in een ware optocht van duizenden mensen terecht kwamen. Uiteindelijk moesten we uitstappen en zijn we lopend naar het museum gegaan. Dat was zeker de moeite waard, wat een spectacel hebben ze daarvan gemaakt, je kunt zelf met ze dansen en zingen. Iedereen was weer helemaal back to the 80’s. Helaas zat het er toen alweer op voor ons en met een behoorlijk indrukwekkende taxireis terug naar het vliegveld, waardoor we het vliegtuig nog net op tijd haalden was het Stockholmreisje afgelopen en moesten we weer terug naar het natte, koude Nederland. Maar eraan terugdenkend, krijg ik weer fijn en warm gevoel in mijn lichaam en een glimlach op mijn gezicht. Wat een leuke dagen waren dat, en wat is Stockholm een leuke stad. Daar wil ik zeker nog weleens heen.

970566_309976719134077_311865934_n 419663_309976685800747_1497654229_n

Gea de Rie

3 gedachtes over “Stockholm, I’ll be back!

1. Fijn dat je zo hebt kunnen genieten van alles wat er te bieden was. Wanneer je ergens opnieuw heen wilt is altijd een heel goed teken.
    Het Stockholm van Jens Lapidus en zijn boeken zal zeker interessant geweest zijn ! Hartstikke leuk geschreven, Gea !

2. Stockholm is inderdaad een geweldige stad. Ik ben er vorige zomer geweest. We logeerden in Gamla Stan, écht de kern van de stad, op een hotelboot. Ik vond het vooral leuk plekjes en straten te herkennen uit crimi’s zoals die van Arne Dahl en Jens Lapidus.