Walter wint

WALTER WINT DE SCHADUWPRIJS
Het was een va-et-vient van goedgemutste en -geklede boekenvakkers, afgelopen donderdagavond aan de Keizersgracht nummer 324 in Amsterdam. In cultuurtempel Felix Meritis werd de maand van het spannende boek (een initiatief van de stichting CPNB) traditiegetrouw afgetrapt met een feestelijke avond vol interviews, quizzen en infotainment voor en door vakbroeders die linksom of rechtsom hun brood verdienen met spannende boeken, aangevuld door plukjes jonge vrouwen die met grote tassen om hun schouders in stille bewondering door de massa amicaal kakelende boekenbobo’s heen schuifelden: de lezeressen.

HOOGTEPUNT
Het onbetwiste hoogtepunt van deze jaarlijkse happening vindt altijd meteen aan het begin van de avond plaats, namelijk de uitreiking van twee door het Genootschap van Nederlandstalige Misdaadauteurs in het leven geroepen onderscheidingen: De Gouden Strop voor de beste Nederlandse spannende roman van de afgelopen twaalf maanden, en de Schaduwprijs, de aanmoedigingsprijs voor de auteur van het beste Nederlandstalige debuut. Televisiepresentatrice Isolde Hallensleben praat dit programmaonderdeel bij elkaar. Met veel verve en volume introduceert zij filmpjes en aanwezigen, ze geeft het woord aan de juryvoorzitters en de genomineerden en ontneemt hun dat weer wanneer zij haar tempo niet kunnen volgen. Druk typje, die Isolde.

KINDEREN
De sfeervol verlichte, hoge Concertzaal van Felix Meritis stroomde om 20.00 uur stampvol. De genomineerden namen plaats op de eerste rij vlak onder het podium, hun uitgevers en marketingmensen en redacteuren op de stoelen daarachter, in gezelschap van internationale gasten als Karin Slaughter, Nicci / French en Monaldi / Sorti, al dan niet met hun (jonge) kinderen, wat mij opvoedkundig gezien niet zo’n goede zet leek, want dit was pas het begin van de avond en het was nu al bloedheet in het hele gebouw – laat staan hoe de atmosfeer over een uur of twee zou zijn wanneer die honderden licht aangeschoten mannen en vrouwen hun verhitte en door de luide muziek overstemde discussies zouden staan voeren op allerlei onhandige plekken als midden op de trap, vlak voor de ingang van de wc’s of in de deurposten van de barruimte. Uitgeverijmensen hebben daar een handje van wanneer ze elkaar in groepsverband treffen.

DE BESTE DEBUTANT VAN NEDERLAND
Ook voor ons, de Brunae, waren stoelen gereserveerd, want onze debutant Walter Lucius had het met De vlinder en de storm – deel 1 van de Hartland-trilogie – tot onze aangename verrassing geschopt tot de laatste drie in de Schaduwprijscompetitie. De eerlijkheid gebiedt me te verklappen dat wij op dat moment al wisten dat Walter had gewonnen, want de CPNB deelt dat altijd dagen van te voren aan de winnende uitgeverij mee, onder strikte geheimhouding. In feite was Walter zelf zo ongeveer de enige in het Brunagezelschap voor wie de aankondiging (met veel geluidseffecten, bombarie en opgevoerde spanning, uitstekend gedaan) dat hij was aangewezen als de beste thrillerdebutant van Nederland als een complete verrassing kwam.

HARD WERKEN
Ik ben waanzinnig trots op Walter, want als zijn redacteur weet ik hoe ongelofelijk hard hij aan dit boek heeft gewerkt. Toen literair agente Marianne Schönbach zo’n anderhalf jaar geleden met hem op de Bruna-burelen langskwam om op basis van een uitgebreid proposal een contract voor zijn Hartlandboeken-plan binnen te slepen, was ons meteen duidelijk dat Walter een begenadigd verteller was. Van huis uit scenarist en regisseur is Walter niet van het benauwde. Zijn denken en doen zijn uitgesproken, beeldend, gepassioneerd, ruim. Maar zijn vertelkracht dreigde in de loop van het daadwerkelijke schrijfproces zijn Achilleshiel te worden: voortgestuwd door de drang om zijn verhaal over journaliste Farah Hafez zo compleet mogelijk neer te zetten, bleef hij schrijven, schrappen, schrijven… Tot aan de laatste deadline bleef het voor ons maar ook voor hemzelf spannend hoe het verhaal van De vlinder en de storm zou gaan aflopen en waar, over een jaar, deel twee van de trilogie het weer op zal pikken.

LOF
Het resultaat van die vele lange maanden schrijf- en herschrijfwerk spreekt na afgelopen donderdag gelukkig voor zich. De vlinder en de storm is (en ik herhaal het, omdat het zo lekker is om op te kunnen schrijven) officieel het allerbeste Nederlandstalige thrillerdebuut van het afgelopen jaar. Schaduwprijsjuryvoorzitster Wendela de Vos verwoordde het zo: ‘Een knap geconstrueerd eigentijds verhaal, met mooi getekende personages.’ En zo is het. Walter heeft een fantastische prestatie geleverd, en die zeefdruk plus duizend piek zijn volkomen verdiend, de kwaliteit van de andere twee genomineerde boeken niet te na gesproken. De Vlinder is niet zomaar een thriller, het is een boek dat je meesleurt op reis door de binnen- en buitenwereld van door de tijd en de geschiedenis op een noodlottig spoor gezette mensen wier levens elkaar toevallig maar onontkoombaar kruisen en veranderen. En dit is pas deel een!

DE WINNAAR VAN 2014
De winnaar van De Gouden Strop was trouwens Michael Berg, een auteur van uitgeverij The House of Books, met zijn thriller Nacht in Parijs. Leuk detail is dat ook hij zich laat vertegenwoordigen door Marianne Schönbach. Namens A.W. Bruna feliciteer ik Michael en Marianne hierbij van harte. Wie weleens boek van Michael Berg heeft gelezen (zoals ik) weet dat hij een zeer terechte winnaar is. Hij is een érg goede schrijver, en omdat hij elk jaar een boek schrijft is hij ook een geduchte concurrent voor A.W. Bruna voor de Strop van 2014. Maar winnen zal hij dan niet. Ik voorspel dat Walter Lucius er dan met de hoofdprijs vandoor gaat, voor het tweede deel van zijn weergaloze Hartlandtrilogie.

Leo Boekraad

BLiBj-GCcAAqhyj[1]

Advertenties