Een bezoekje van een forensisch inspecteur…

Drie weken geleden ben ik als marketeer begonnen bij AW Bruna. Ik viel gelijk met mijn neus in de boter door op de eerste dag de aanbiedingsvergadering bij te mogen wonen. Wat een dag vol inspiratie, mooie verhalen en spannende plots waarbij de uitgevers hun aangekochte boeken pitchen aan de collega’s. Ik had het gevoel dat ik elk boek wilde lezen en ook, als het een boek van een serie was, de vorige delen. Dat dat nog een flinke klus gaat worden, is inmiddels wel duidelijk dus ik moet maar snel “diagonaal” leren lezen en oefenen met een metronoom…

Het eerste boek dat ik onder mijn hoede heb gekregen is Koud Spoor, van Carina van Leeuwen. Ze was gisteren bij ons op kantoor om de tournee langs de boekhandels door te nemen die ze voor haar tweede boek wil gaan maken. Carina is forensisch inspecteur en schrijft haar boeken in de trein van Den Haag naar Amsterdam waar ze in het team Review en Cold Cases werkt.

Koud Spoor , Vuurproef, Carina van Leeuwen

Carina en ik vurig in debat over de campagne voor Koud Spoor

Door een weddenschap met één van onze uitgevers is ze begonnen met schrijven en nu, twee boeken later, is het schrijven een groot onderdeel van haar leven geworden. Ze kan eigenlijk niet meer zonder. Zo vertelde ze dat ze na het schrijven van haar tweede boek even een periode van rust wilde. Dit hield ze welgeteld 1 week vol. Carina is wat je zegt niet de doorsnee inspecteur. Ze is klein van stuk, van oorsprong verpleegkundige en zag het als haar taak mensen beter te maken. Nu, als forensisch inspecteur, wacht ze eigenlijk tot er mensen zijn overleden en gaat dan pas aan de slag. De omgekeerde wereld zou je zeggen maar door haar werk helpt ze nu juist de families van de overledenen.

In haar boeken beschrijft ze hoe het er écht aan toe gaat op een PD. PD? Ja, als je het boek hebt gelezen praat je niet meer over een Plaats Delict maar over een PD… Het boek geeft je een mooi kijkje achter de schermen en laat je zien dat geen enkele moord binnen 1,5  uur wordt opgelost zoals in CSI het geval is.

Je mag Carina alles vragen over haar werk maar ze kan helaas niet overal antwoord op geven. Feit is wel dat als ze eenmaal aan het praten is, je non-stop aan haar lippen hangt. Zo kwam ik op het idee om een wedstrijd uit te zetten waarbij je een dag met haar mee mocht lopen. Door haar reactie “nee, daar is geen bal aan” betrapte ik mezelf erop dat ik toch door series als CSI een romantischer beeld had van een dag uit het leven van een forensisch inspecteur.

Op Koud Spoor is het nog even wachten tot januari volgend jaar, maar haar eerste boek uit de serie Unit Plaats Delict, Vuurproef, kun je alvast lezen om in de forensic stemming te komen.

8 gedachtes over “Een bezoekje van een forensisch inspecteur…

  1. Ik ben ook erg benieuwd hoe Carina van Leeuwen zich na haar debuut ‘Vuurproef’ ontwikkeld heeft op Thriller gebied. Naast dat het een hele enthousiaste en gezellige vrouw is, heeft ze zeker aanleg om haar professionele kwaliteiten in een thriller te verwerken. Ik kijk sowieso uit naar ‘Koud spoor’.

Geef een reactie

