Wanneer u dit leest…

Leeuwen, Koud spoor 3dNog enkele weken verwijderd van het moment van publicatie van mijn tweede boek Koud Spoor in januari, denk ik terug aan het jaar dat achter me ligt. Het jaar waarin ik debuteerde met Vuurproef, Het eerste deel van een serie: Unit Plaats Delict. En een vuurproef was het, maar begrijp me goed; geen vuur als in hellevuur. Nee, het was een aangenaam, gezellig knapperend haardvuurtje.

 

masterclass1

Masterclass ‘Hoe pleeg ik de perfecte moord’

De ontvangst was goed, de verkoop ging gestaag en de recensies waren van mild tot uitgesproken lovend. Er waren interviews voor kranten en tijdschriften, een blogtournee, een radio-interview. En dat allemaal geregeld en georganiseerd door ‘mijn Brunadames’ zoals ik Saskia, Monique en sinds kort ook Hester noem. Mijn politiecollega’s weten meteen over wie ik het heb als ik het over ‘mijn’ dames heb. Wat het aller-leukste was? De masterclasses die ik bij verschillende boekhandels, tijdens de avond van het spannende boek en een aantal andere events mocht geven. De masterclass ‘Hoe pleeg ik de perfecte moord’ zoals het werd gepromoot. Daar moest ik even van slikken, van die aanduiding. Ik had hem heel gezagsgetrouw en politievrouwachting ‘Every contact leaves a trace’ genoemd, want in het gedachtegoed van James Locard, de grondlegger van het forensisch onderzoek ging het daar over: Wat laat je achter zonder dat je dat in de gaten hebt? Altijd en overal en ja, dus ook als je een plaats delict creëert door iemand om te leggen. Maar die promotie bleek het goed te doen: het publiek kwam er in groten getale op af en vroeg honderduit. En nee, het aantal moorden is niet gestegen in het land. Dat is maar goed ook, ik heb in mijn dagelijks leven al genoeg te doen. Want ook het gewone leven ging gewoon door.

Dus ’s morgens vroeg (om 5:15 uur!) gaat gewoon de wekker en begeef ik mij per fiets en trein naar Amsterdam en probeer daar de echte moorden op te lossen. Dan ‘s avonds weer huiswaarts en regelmatig naar een boekwinkel ergens in het land waar een warm welkom mij wacht. Even voel ik mij de ster van de avond en overweeg naast mijn schoenen te gaan lopen. Maar wanneer ik twee dagen later in diezelfde boekenwinkel kom waar ik als een prinses ben ontvangen en als koningin vertrokken, daar herkennen ze me niet meer.

Gelukkig, want een sterrenstatus is niet productief. En productief moest ik blijven, overdag op mijn werk bij de recherche, en ’s avonds achter de computer. Want Vuurproef lag in de winkel, maar deel 2 van de serie Unit Plaats Delict moest nog wel geschreven. En het is gelukt: Koud Spoor ligt vanaf 20 januari in de winkel! Ik heb er weer van genoten: het bedenken, schrijven en schrappen, de macht om iemand een richting op te laten gaan in je zelfverzonnen verhaal. Hoewel sommige karakters zich nu al moeilijk laten dwingen. Ze zijn gaan leven en nemen hun lot in eigen hand en als auteur kan ik alleen maar toekijken en afwachten wat er gebeurt als…Maar nu is Koud Spoor klaar, de eerste drukproef ligt er, persberichten zijn uitgegaan, het omslagontwerp gekeurd en goed bevonden, de flaptekst en foto gekozen. En ik? Ik leun achterover en neem mij voor te genieten van dat helemaal niets hoeven totdat Koud Spoor in de winkel ligt. Dat houd ik wel een week vol. Wanneer u dit leest, zit deze auteur al weer te tikken om het vervolg op Koud Spoor dat in mijn hoofd zit en er uit wil op papier te zetten.

Carina van Leeuwen,

Forensisch Rechercheur én Auteur

http://www.carinavanleeuwen.com

Een gedachte over “Wanneer u dit leest…

Geef een reactie

